Szukaj w:

Akcja (g)rywalizacja – sprawdź, jak elementy teorii gier pomogą Ci w zwiększeniu zaangażowania pracowników

Czas czytania artykułu: 2 minuty

Pragniesz lepszej produktywności Twojego zespołu, mniejszej rotacji kadr w firmie i wyeliminowania uciążliwego problemu nieobecności pracowników w pracy? Włącz się do gry. Wciśnij klawisz grywalizacji.

Szalejące słupki popularności

Polskie środowisko od niedawna adaptuje nienajmłodszą już ideę gamifikacji dla potrzeb zarządzania zespołem ludzi. Nazywana zamiennie gamifikacją, polega na celowym przeniesieniu mechanizmów wykorzystywanych w grach komputerowych do zupełnie innych realiów, niezwiązanych z grami. W ten sposób uchronisz swoich pracowników od monotonii pracy, która jest jednym z najczęstszych powodów poszukiwania nowego pracodawcy.

Tajemnica sukcesu strzeżona przez psychologów

Dlaczego to w ogóle działa? Jak pokazują liczne badania z zakresu psychologii behawioralnej, niemalże 40% działań człowieka nie wynika z jego świadomej decyzji, ale opiera się na wyuczonych odruchach i przyzwyczajeniach. Elementy zabawy oraz rywalizacji znacznie skuteczniej angażują pracowników niż spotkania i rozmowy motywacyjne czy szkolenia coachingowe. Pomagają też w zniwelowaniu niewłaściwych zachowań. Gra jest zabawą, a nie przykrym obowiązkiem, więc spraw, by inni bawili się pracą!

Zaczerpnij łyk z rogu obfitości

Po pierwsze, dobrze zorganizowana grywalizacja z powodzeniem może objąć wszystkich pracowników w firmie za pomocą kliknięcia przycisku. Koszty jej wdrożenia są nieporównywalnie mniejsze niż materialne nagrody, upominki czy egzotyczne wycieczki ofiarowane dla zwiększenia motywacji członków Twojego zespołu, które szybko powszednieją. Wywieszenie wyników rywalizacji oraz tabeli osiągnięć poszczególnych zawodników daje powód do nieustających dyskusji na temat zabawy oraz wyzwala niegasnącą chęć dalszej gry. Przede wszystkim, stanowi skarbnicę wiedzy na temat Twoich pracowników i umożliwia błyskawiczny feedback.

Poznaj zasady gry i zbadaj boisko zanim na nie wejdziesz

Gamifikacja ma służyć określonym celom firmy, a nie tylko i wyłącznie zabawie. W przeciwnym wypadku można łatwo popaść w niebezpieczne odrealnienie, tworząc jedynie nową formę rozrywki dla pracowników. Najistotniejszym elementem przy wdrażaniu grywalizacji jest dostateczne poznanie graczy oraz dobranie właściwego typu rozgrywki i stylu gry do zawodników biorących udział w zabawie. Wszelkie dążenia do sformalizowania gry należy zdusić w zarodku. Ideą jest osiągnięcie zamierzonego celu poprzez zabawę i zmiana nastawienia graczy do określonej sprawy, nawet po zakończeniu gry.

Zaciekawi Cię również:  Klimat pracy - ale właściwie po co?

Nie bój się testować różnych konfiguracji i co najważniejsze, pamiętaj o wartościowych nagrodach. System nagradzania pracowników ma być jasny i przejrzysty. Teraz możesz już wcisnąć przycisk play.

Jak uniknąć klapy?

Typowym błędem nowicjuszy są mgliście określone cele gry, których osiągnięcie jest trudne do zweryfikowania. Gracze potrzebują jasno nakreślonej misji w celu lepszego zrozumienia realnego przełożenia celów zabawy na rzeczywistość firmową. Ponadto, zasady gry muszą być przejrzyste. Nic tak nie zniechęca do podjęcia rozgrywki jak zawiłość reguł. Unikaj również sytuacji, gdy mechanizmy zabawy, niekiedy nawet nieumyślnie, sprzyjają zwycięstwu pracowników z danego działu przedsiębiorstwa. Elementem koniecznym są za to nagrody. Ich po prostu nie może zabraknąć. Brak ekwiwalentów wysiłku poświęconego na uczestnictwo w grze powoduje niechybną śmierć całej inicjatywy. Pracownicy z upływem czasu przestają przykładać się do zabawy, a tym samym staje się ona nieprzydatna do realizacji zaplanowanych celów.

Poznałeś właśnie znakomite narzędzie, które warto wykorzystać do motywowania pracowników i podnoszenia lub utrzymania ich zaangażowania w wykonywaną pracę. Sprawdza się ono równie dobrze w mniejszych, jak i większych biznesach. Niebawem zaprezentujemy Ci wybrane przykłady użycia gamifikacji w biznesie. Najpierw zdradź nam jednak, czy wprowadziłbyś takie rozwiązanie w Twojej firmie?

Brella Magazyn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *