Concierge (Konsjerż) – Kim jest, jakie ma zadania, wszystko o zawodzie

Wyobraź sobie, że wybierasz się w długą podróż i akurat w poniedziałek czeka cię całodniowe oczekiwanie na przesiadkę samolotową w Barcelonie. Nie chcesz tracić czasu na lotnisku, ale nie masz też ochoty włóczyć się po mieście, bo choć w Barcelonie nie brakuje atrakcji, bywałeś tam niejednokrotnie i jedyna rzecz, której dotąd nie widziałeś to Muzeum Sztuki Katalońskiej. Niestety, muzeum jest zamknięte w poniedziałek… Komu zleciłbyś załatwienie niemożliwego?

Człowiek odganiający mrok

Concierge (pol. konsjerż) to w Polsce raczej mało kojarzona profesja, która  w Europie znana jest już od średniowiecza. Konsjerż odpowiadał dawniej za utrzymanie palących się świec w licznych komnatach i korytarzach zamkowych. Zadanie może się dziś wydawać banalne, ale postawmy się w sytuacji, w której należy – bez dzisiejszej technologii ułatwiającej sprawną komunikację – znać dokładny czas wszystkich wydarzeń dziejących się na zamku, by zapewnić odpowiednie oświetlenie podczas ich trwania. Pół biedy, gdy mowa o wydarzeniach powtarzalnych związanych z codzienną rutyną dworskiego życia, gorzej, kiedy w grę wchodziły wyjątkowe okazje takie jak uczty, bale, wizyty ważnych gości. Właśnie wtedy konsjerż musiał wykazywać się niebywałą obrotnością i doskonałym zorientowaniem.

Proste zadanie polegające na zapalaniu i gaszeniu świeć było więc proste tylko w teorii. Średniowieczny konsjerż znał nie tylko wszystkie zakamarki zamku, ale też dokładnie wiedział co, gdzie i kiedy się dzieje, a nawet jeśli nie o wszystkim był poinformowany, to znał osoby, które mogłyby mu pomóc. Nic dziwnego, że profesja rozwinęła się i wkrótce miała polegać na dbaniu o przybywających gości i spełnianiu wszystkie ich zachcianki.

Od portiera po wszechogarniacza

Mniej więcej w takiej formie zawód konsjerża zawitał do dwudziestowiecznych hoteli i, choć początkowo łączony był z obowiązkami portiera i odźwiernego (także w ekskluzywnych kamienicach), to jego rola szybko zaczęła wykraczać poza witanie gości i standardową obsługę ich rezerwacji. Konsjerż stawał się osobistym asystentem klienta na czas jego pobytu w hotelu, organizował spotkania, wyjścia do teatrów, restauracji, dbał o zapewnienie rozrywki i spełniał wszelkie oczekiwań osoby, z którą przyszło mu pracować, niezależnie od tego, czy miało to oznaczać prywatne zwiedzanie Kaplicy Sykstyńskiej czy usługi ekskluzywnej kurtyzany. O tym, jak ważna była taka osobista asysta świadczy fakt, że w 1929 roku w Paryżu utworzono pierwsze stowarzyszenie konsjerżów „Złote klucze”.

Historia zawodu konsjerża  jest niezwykle bogata, bo składa się na nią niezliczona ilość zadań teoretycznie nie do wykonania, zachcianek, kaprysów, a ponad wszystko – emocji towarzyszącym ich zlecaniu i realizacji. Dlatego też tej wyjątkowej profesji zostały  poświęcone bardzo interesujące filmy: Le Concierge Jeana Giraulta z 1973 roku oraz wszystkim dobrze znany, Grand Budapest Hotel z 2014 roku.

Lifestyle management, czyli zadania współczesnego concierge

Dziś usługa konsjerża jest oferowana przez banki niektórym klientom VIP, zdarza się też być częścią samochodowego pakietu assistance. Brzmi jak marnowanie potencjału tkwiącego w możliwościach tego zawodu? Może odrobinę… Na szczęście w latach 90. o zaletach pracy konsjerżów przypomnieli sobie amerykańscy oraz zachodnioeuropejscy biznesmeni. Od tamtej pory profesja rozwija się na nieskończonym polu lifestyle managementu. Co to dokładnie oznacza? Użycie stwierdzenia PRAWIE WSZYSTKO nie będzie przesadą.

Współczesny concierge to człowiek orkiestra, któremu można powierzyć zadania wszelakie, także te specjalne, a nawet niemożliwe. Concierge może więc zadbać o to, by rzeczy w szafie jego klienta były czyste i wyprasowane, może też pomóc w zorganizowaniu kolacji z kontrahentem, lekcji śpiewu dla dzieci, szkoleniu dla psa, czy indywidualnego kursu salsy dla rodziców. Do tej pory nic trudnego, prawda? A co jeśli, kolacja z kontrahentem ma się odbyć w jego ulubionej restauracji, w której miejsca rezerwuje się z przynajmniej kilkumiesięcznym wyprzedzeniem, lekcji śpiewu dzieciom ma udzielić Tony Bennett, szkolenie psa ma przeprowadzić Cesar Miller, a kurs salsy zaczyna się w stolicy Portoryko już za trzy tygodnie, a rodzice nie mają jeszcze załatwionej wizy? I właśnie teraz do akcji wkracza konsjerż, czyli człowiek, który sprawi, że nierealne stanie się osiągalne i że wszystkie możliwości będą w zasięgu twoich rąk.

Oczywiście nie znaczy to, że takiej osobie nie można powierzyć bardziej przyziemnych zadań. Rozpiętość działań konsjerża jest przecież bardzo szeroka. Zaczynając od załatwiania spraw, na które po prostu nie masz czasu lub ochoty – wyprowadzanie psa, zawożenie dzieci do szkoły, robienie zakupów, poprzez bardziej skomplikowane, na przykład aranżowanie spotkań, wyprawianie bankietów i tym podobnych, kończąc na rzeczach nieprawdopodobnie trudnych, jak zakup od dawna niedostępnych biletów na premierę spektaklu w Covent Garden Theatre czy organizowanie pełnych atrakcji wyjazdów zagranicznych na ostatnią chwilę. Konsjerż  to osoba, która wyręczy cię w wielu sprawach, zorganizuje twoje marzenia oraz ofiaruje ci czas, którego nie będziesz pożytkować na czasochłonnym załatwianiu trudnych spraw.

A czego nie zrobi za ciebie konsjerż? W tej kwestii ograniczają was tylko indywidualne ustalenia, obrotność konsjerża i twoja fantazja.

Jaki jest idealny konsjerż?

Jak widać zawód konsjerża to nic prostego, dlatego nie może go wykonywać każdy. Osoba, której powierzane są tak zróżnicowane i nierzadko bardzo wymagające zadania musi być doskonale zorganizowana, niezwykle komunikatywna oraz godna zaufania i lojalna. Bardzo ważna w tej pracy jest także rozbudowana sieć kontaktów, w tym kontaktów zagranicznych, by móc załatwić wszystko i wszędzie. Poza tym konsjerż powinien być odporny na stres, lubić zmienne warunki pracy, w skrócie, być na wszystko gotowym i jednocześnie nie spodziewać się niczego. Nie zaszkodzi też lekka bezczelność, ale zawsze połączona z wyważeniem i dobrymi manierami, tak ważnymi w pracy z ludźmi. Co jeszcze? Zdolności negocjacyjne, kreatywność, upór, dyskrecja, zaangażowanie i pełne zrozumienie dla osób, z którymi się współpracuje. Doskonały konsjerż musi mieć świadomość, że ludzie powierzając mu własne sprawy obdarzają go niezwykłym zaufaniem, którego w żaden sposób nie można nadszarpnąć. Bardzo istotna jest też szeroka wiedza ogólna, umiejętność pozyskiwania informacji oraz dociekliwość.

Gdzie znaleźć odpowiedniego konsjerża? Można oczywiście przeprowadzić rekrutację i zatrudnić człowieka na podstawie CV i listu motywacyjnego. Jednak zdecydowanie lepszym wyjściem będzie skorzystanie z usług profesjonalistów na przykład z Brelli, którzy nierzadko, by załatwić twoje sprawy, mają do dyspozycji cały zespół specjalistów z różnych dziedzin wraz z ich licznymi kontaktami i znajomościami w wielu środowiskach. Takie osoby są w stanie zadbać o ciebie i uwolnić twój czas, byś mógł w pełni korzystać z możliwości, jakie stawia przed tobą twoje pasjonujące życie.