Szukaj w:

Dodatek świąteczny do wynagrodzenia. Kiedy pracownik może liczyć na prezent do szefa?

Czas czytania artykułu: 2 minut(y)

Święta Bożego Narodzenia kojarzą nam się z ciepłem domowego ogniska oraz spędzaniem czasu z rodziną, jednak coraz częściej, także w pracy chcemy poczuć magię Świąt. Wielu nie wyobraża sobie tego okresu bez kolacji firmowej czy składania bożonarodzeniowych życzeń.

Niestety, oprócz magicznej atmosfery, pachnących pomarańczy i pięknie ozdobionych choinek, grudzień to także czas wzmożonych wydatków. Niektórzy pracodawcy wychodzą temu naprzeciw i w grudniu wypłacają pracownikom dodatkowe premie świąteczne, wręczają talony do wykorzystania w wybranych punktach handlowych lub paczki ze słodkościami dla ich dzieci.

Nasuwa się pytanie, kto może liczyć na tego rodzaju dodatek świąteczny do wynagrodzenia i czy pracodawca ma obowiązek w ten sposób premiować swoich pracowników?

Dobra wola, a nie obowiązek

Rozpocząć należy od tego, że w zakresie przyznawania pracownikom świątecznych benefitów panuje dowolność regulacji. Pracodawca ma możliwość przyznawania takich profitów swojemu pracownikowi, jednak jest to jego uprawnienie, a nie obowiązek. Jeśli szef nie przyzna nam premii, czy nie podaruje bonu na święta, nie możemy mieć do niego pretensji czy, tym bardziej, roszczeń.

Wewnętrzne regulacje

Kolejną ważną sprawą jest to, iż zasady przyznawania jakichkolwiek premii pieniężnych, talonów, bonów świątecznych, upominków rzeczowych, bądź kart przepłaconych, powinny zostać uregulowane w wewnętrznych źródłach prawa pracy obowiązujących u pracodawcy. Jeżeli takie regulacje obowiązują w naszym zakładzie pracy, pracodawca nie może uwolnić się od obowiązku obdarowywania pracowników. To czy pracownicy otrzymają jakieś świąteczne dodatki w wielu przypadkach zależy wyłącznie od woli pracodawcy, a może przede wszystkim od kondycji finansowej firmy.

Finansowanie świadczeń świątecznych

Wszystkie wyżej wymienione formy premii świątecznych mogą być finansowane ze środków obrotowych firmy, bądź z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Aby dodatki świąteczne dla pracowników mogły być sfinansowane ze środków ZFŚS muszą zostać spełnione określone warunki, m.in. w przepisach zakładowego funduszu świadczeń socjalnych muszą znajdować się postanowienia pozwalające na wydatkowanie jego środków na tego typu świadczenia, czy też wartość gratyfikacji musi być zróżnicowana w zależności od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej każdego pracownika.

Zaciekawi Cię również:  5 rekrutacyjnych grzeszków

Na szczęście wielu przedsiębiorców decyduje się w okresie świątecznym na dodatkowe bonusy dla pracowników, by w ten sposób jeszcze bardziej zmotywować ich do pracy.

Pracodawco pamiętaj! To najlepszy sposób, by pokazać, pracownikom, że są ważni i doceniani.

Brella Magazyn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *