Szukaj w:

Jak ubrać się do pracy?

Przyjęło się, że to nie szata zdobi człowieka… jednak to właśnie ubiór wiele mówi o danej osobie. Wpływa na kluczowe pierwsze wrażenie i świadczy o profesjonalizmie. Wyraża stosunek danej osoby do pracy, klientów czy współpracowników.

Wybór odpowiedniego stroju zależy od sytuacji, w jakiej będziemy się znajdować. Przede wszystkim powinien być zgodny z biurowym dress code’m. W poszczególnych przedsiębiorstwach te kryteria mogą być dość zróżnicowane. Nie oznacza to oczywiście, że wszyscy pracownicy są zobowiązani do tego, aby wyglądać tak samo – chodzi o przestrzeganie pewnych zasad. Dzięki temu unikamy sytuacji, w których strój pracownika nie współgra z charakterem obejmowanego stanowiska czy też całościowym wizerunkiem firmy.

Wyróżniamy następujące style:

Styl biznesowy (często nazywany też formalnym). Nie jest to strój wymagany we wszystkich zawodach. Najczęściej dotyczy przedstawicieli handlowych, urzędników, prawników czy bankowców. Podkreśla on powagę wykonywanego zajęcia.

U kobiet taki strój składa się z garnituru ze spodniami w stonowanych kolorach, zestawionym
z koszulą, elegancką bluzką lub ewentualnie basicowym topem pod marynarkę. Może być to także połączenie marynarki i spódnicy, jednak marynarka powinna mieć klasyczny krój.

Należy pamiętać, że wpadką byłby brak rajstop oraz buty z odkrytymi palcami, a sukienka czy spódnica musi sięgać przynajmniej do kolan. Bluzki z kolei nie powinny mieć głębokich dekoltów, odkrytych pleców oraz ramion. Biżuteria powinna być skromna i nie rzucać się w oczy. Dużą popularnością cieszy się tzw. szafa kapsułkowa. Czym ona właściwie jest? Jej założeniem jest to, aby wszystkie elementy do siebie pasowały – najczęściej w neutralnych kolorach.

Na męski strój biznesowy składa się: koszula, marynarka, materiałowe spodnie oraz krawat, eleganckie buty oraz skarpety dobrane pod kolor spodni. Faux pas byłoby założenie koszuli czy marynarki w kolorowe wzory – ta sama zasada dotyczy również krawatów oraz skarpetek. Należy zrezygnować ze sportowego obuwia oraz sandałów. Gładką białą koszulę również lepiej przeznaczyć na eleganckie uroczystości.

Strój biznesowy zakłada się na m.in. na oficjalne spotkania czy rozmowę kwalifikacyjną. Umiejętność dobierania stroju do okazji pozwoli zawsze wyglądać atrakcyjnie i z klasą. Strój biznesowy powinien być w stonowanych kolorach, np.: czarnym, beżowym, szarym, granatowym.

Styl smart casual (znany jako sportowa elegancja). Jest to najpopularniejszy, swobodny sposób ubioru do pracy. Znanym i lubianym rozwiązaniem u kobiet jest połączenie gładkich jeansów bez rozdarć z koszulą i sportową marynarką, ale również sukienki w kształcie litery „A”. Buty mogą być zarówno na obcasie do 8 cm, jak również sportowe.

Dla mężczyzn może to być połączenie eleganckiej koszuli bez krawata i bawełnianych spodni lub jeansów.

Informal attire – jest to strój na spotkania na wysokim szczeblu, który obowiązuje w sferach polityki i dyplomacji. W przypadku kobiet składa się na niego sukienka z żakietem lub kostium w ciemnym kolorze oraz buty na obcasie. Panowie zakładają czarny albo bardzo ciemny granatowy garnitur z białą lub jasną pastelową koszulą z krawatem oraz buty typu oxford.

Formal attire – to nic innego jak strój formalny. Przeznaczony jest on na ważne kolacje biznesowe czy bankiety. Strój mężczyzn składa się z czarnego fraku lub smokingu oraz białej muszki lub garnituru z żakietem i kamizelką. Kobiety zakładają długie suknie balowe, etole lub szale otulające ramiona. Mogą dołączyć do tego również rękawiczki.

Zaciekawi Cię również:  Krytyczny feedback – zmora pracowników i managerów
Jak zatem prawidłowo ubrać się na imprezę firmową?

Odpowiedź brzmi: to zależy! Imprezy firmowe mogą mieć różny charakter – może to być uroczysta okazja jak np. 10-lecie firmy lub zwykłe wyjście integracyjne. Warto pamiętać, aby bez względu na okoliczności strój był elegancki i schludny, ponieważ nadal jest to wyjście związane z pracą.

Nie tak rzadko zdarza się, że uroczystości składają się z dwóch części – oficjalnej, na której są np. przedstawiane wyniki firmy oraz nieoficjalnej np. w postaci bankietu. Na taką okazję zawsze najlepiej jest postawić na strój formalny. Sprawdzą się ciemne kolory takie jak: czerń, butelkowa zieleń, granat czy bordo, a latem pastele, neutralne beże czy pudrowy róż.

Jeśli wiesz, że spotkanie będzie nieformalne i utrzymane w tematyce sportowej jak np. gra
w kręgle, Twój strój musi być przede wszystkim wygodny. Dobrze sprawdzą się jeansy połączone z T-shirtem, sportowym obuwiem oraz kardiganem. Podobny strój sprawdzi się również na ognisku czy wyjściu do pubu.

Jak ubrać się na rozmowę kwalifikacyjną?

Kolejny ważnym wydarzeniem, podczas którego odpowiedni ubiór jest bardzo ważny jest rozmowa kwalifikacyjna. Podstawową zasadą jest: postaw na elegancję. Sprawdzi się zatem ubiór w stylu biznesowym. Pamiętaj bowiem, że najważniejsze jest pierwsze wrażenie. Wystrzegaj się natomiast następujących rzeczy:

– nie zakładaj kozaków/butów zimowych – lepiej zmienić buty od razu po wejściu do budynku na bardziej profesjonalne

– grube rajstopy to nie jest dobry pomysł – według ekspertów powinny one być prawie niewidoczne, idealna grubość to 6 den

– nie ubieraj swetrów – jeśli obawiasz się, że będzie Ci zimno zdecydowanie lepiej sprawdzi się dyskretna podkoszulka

– pamiętaj, że koszula musi być z długim rękawem – krótki rękaw nie należy do eleganckich

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na ten temat tego „Jak ubrać się do pracy?”,  zajrzyj na poniższe profile  🙂 
  • https://www.instagram.com/monikasmulewicz_hrnaszpilkach/?hl=pl
  • https://www.instagram.com/job.starter/?hl=pl
  • https://www.instagram.com/shrmofficial/?hl=pl
  • https://www.instagram.com/kat_rekruter/?hl=pl
  • https://www.instagram.com/rekruter_radzi/?hl=pl
  • https://www.instagram.com/ludzki_rekruter/?hl=pl
  • https://www.instagram.com/rekruterzbroda/
  • pracuj.pl

    Źródła:
  1. https://quiosque.pl/blog/jak-sie-ubrac-do-pracy-najwazniejsze-zasady/
  2. https://magazynvip.pl/biznesowy-dress-code-najwazniejsze-zasady/
  3. https://interviewme.pl/blog/dress-code-w-pracy
  4. https://quiosque.pl/blog/jak-sie-ubrac-na-impreze-firmowa-sprawdz-nasze-porady-i-oczaruj-wszystkich/
  5. https://interviewme.pl/blog/jak-sie-ubrac-na-rozmowe-kwalifikacyjna
Brella Magazyn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *