Szukaj w:

Lepsza koncentracja? Zacznij grać na instrumencie! 

muzyka koncentracja

Koncentracja i pamięć nie są Twoimi mocnymi stronami? A może przechodzi Ci co jakiś czas przez głowę myśl „szkoda, że nie umiem grać na jakimś instrumencie”?

 Mamy na to sposób!

Wielu ludzi nie zdaje sobie sprawy, jak ogromny wpływ wywiera nauka gry na instrumencie na nasz mózg. W momencie gry jest on zaangażowany niemal w całości.

Nawet jeśli jako dziecko nie było okazji lub chęci, by spróbować swoich sił z muzykowaniem, to nigdy nie jest za późno. W każdym wieku podjęcie nauki gry może przynieść zbawienne skutki dla naszego mózgu i samopoczucia. Może nawet podnieść poziom inteligencji.

Spróbujmy wyobrazić sobie skrzypka występującego na scenie.

Wygląda bardzo spokojnie, prawda? Może ewentualnie jego twarz lub ruchy oddają emocje towarzyszące granemu utworowi.

Tak naprawdę w środku jego głowy zachodzi ogrom procesów związanych z kontrolą ogromnej ilości elementów, jaka składa się na grę na instrumencie.

Kooperacja, czyli instrument a nasz mózg

Gra na instrumencie łączy zdolności motoryczne oraz precyzję lingwistyczną i matematyczną, które są kontrolowane w lewej półkuli mózgowej, z kreatywnością i zrozumieniem emocji kontrolowanymi w półkuli prawej. Dowiedziono, że taka właśnie „współpraca” naszych półkul mózgowych ma wpływ na wielkość i aktywność ciała modzelowatego. Jest ono swego rodzaju „pomostem” między nimi. To, w jakim stopniu rozwinięte jest ciało modzelowate, ma wpływ na prędkość wymiany wiadomości poprzez połączenia neuronowe. Dzięki temu muzyków często cechuje zdolność do bardziej efektywnego i kreatywnego rozwiązywania problemów. Dowiedziono też, że ludzie, którzy podjęli naukę gry na instrumencie, lepiej radzą sobie z przetwarzaniem emocji oraz nauce nowych umiejętności. Przykładem może być nauka obcego języka.

Muzyka uzdrawia

Co więcej, według przeprowadzonych badań, muzykowanie może mieć pozytywny wpływ na odporność, zmniejszać ryzyko utraty słuchu, a nawet pomagać pacjentom po wylewie z odbudowaniem zdolności motorycznych. Słuchanie muzyki może pomóc także w odbudowie uszkodzonych połączeń nerwowych. Co za tym idzie gra na instrumencie może obniżyć negatywne skutki chorób takich jak Alzheimer czy demencja.

I co dalej?  

No dobrze, zalet w istocie jest wiele, zatem decydujemy się na naukę. I co dalej? Ile właściwie trzeba ćwiczyć, by odnieść korzyści?

Otóż okazuje się, że wystarczy ćwiczyć godzinę w tygodniu przez kilka miesięcy. Już po tym czasie można zauważyć wzrost aktywności w częściach mózgu odpowiedzialnych za słuch, pamięć oraz funkcje motoryczne.

Jednak pamiętajmy! – ćwiczenia nigdy dość, im więcej, tym lepiej ! 😉

Kim tak naprawdę jest muzyk ?

Muzyk jest… artystą.

Fakt,  któremu trudno zaprzeczyć. Muzykowanie pozwala na rozwój takich umiejętności jak kreatywność i zdolność abstrakcyjnego myślenia. Angielski idiom „thinking out of the box”, czyli „myślenie poza pudełkiem” najlepiej określa zadanie muzyka, gdyż muzykowanie w żadnym razie nie jest jedynie odgrywaniem zapisanych dźwięków! Trzeba potrafić wyrazić zawarte w nutach emocje, czy myśli, które kompozytor chciał przekazać.

Zaciekawi Cię również:  Notatki idealne? Tylko dzięki metodzie Cornella

 

Muzyk jest… „filologiem muzycznym”

Muzyka to nic innego jak pewien rodzaj języka. Spójrzmy na zapis nutowy. Jest to przecież system znaków (tak jak i systemem znaków są języki, np. polski, francuski czy chiński!) czytamy go i interpretujemy tak samo, jak i interpretujemy zdania zawarte w książce. Co więcej, muzyka obfituje w symbolikę i rozmaite ukryte znaczenia, które wprawne oko zdoła rozpoznać – tak jak się to dzieje na przykład przy czytaniu poezji.

Ucząc się muzyki, uczymy się tak naprawdę całego innego języka. Udowodniono, że umiejętność ta pozytywnie wpływa na naszą zdolność nauki nowych języków oraz czytania.

 

Muzyk jest… analitykiem.

Nauka gry na wszelkich instrumentach wymaga dużej ilości analitycznego myślenia. Dodatkowo, zwłaszcza na początku nauki potrzeba ogromu koncentracji, by zsynchronizować prawą rękę z lewą (co przy okazji wspomaga synchronizację półkul mózgowych, a to z kolei wspomaga zdolność rozwiązywania rozmaitych problemów i zagadnień). Skrupulatnej analizy wymagają również czytane przez nas utwory oraz przenoszenie wypisanych na papierze nut na instrument.

Prawdziwa analityczna zabawa zaczyna się dopiero gdy postanowimy zagłębić się w zasady kompozycji, harmonię, a także historię granych przez nas utworów! Wtedy otwiera się przed nami całkowicie nowy świat, z którego wcześniej nie zdawaliśmy sobie sprawy.

Muzyk jest… sportowcem.

Niejedna osoba pewnie (a zwłaszcza muzyk!) pewnie wybuchłaby śmiechem, przeczytawszy to zdanie.

Prawda jest taka, że muzyka wymaga wielu godzin ćwiczenia. Być może ktoś kto, uczy się grać hobbystycznie nie odczuje prędko fizycznych skutków ćwiczenia. Jednak profesjonalni muzycy często spędzają wiele godzin dziennie na ćwiczeniu, co potrafi wiązać się z niemałym wysiłkiem. Co więcej, muzycy niejednokrotnie muszą zadbać o kondycję (przynajmniej na przyzwoitym poziomie) tak, by poradzić sobie z długim i wymagającym utworem, który potrafi wyczerpać ciało.

Jeszcze na koniec

Poza tymi wszystkimi naukowymi faktami, które zostały wcześniej opisane – muzyka to po prostu przyjemność, relaks i dobra zabawa, a także doskonała „ucieczka” od prozy życia. Dlatego muzykujmy jak najwięcej!

Polecamy również artykuł, dzięki któremu zostaniesz mistrzem multitaskingu: link

Brella Magazyn

Jeden komentarz na temat “Lepsza koncentracja? Zacznij grać na instrumencie! ”

  1. Pingback: 7 aktywności, które sprawią, że staniesz się jeszcze mądrzejszy
  2. Trackback: 7 aktywności, które sprawią, że staniesz się jeszcze mądrzejszy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *