Szukaj w:

Small talk – w jaki sposób rozmawiać z klientami biznesowymi?

Umiejętność prowadzenia small talku przydaje się zarówno w życiu prywatnym, jak i relacjach biznesowych. Nie każdy wie jak poprowadzić taką rozmowę, jakich tematów lepiej nie poruszać, a które uznawane są za “bezpieczne”.

Poniżej proponujemy kilka wskazówek, które mogą być pomocne, jeśli tego typu rozmowy z klientami biznesowymi sprawiają Ci trudność.

 

  • Bądź zorientowany w sytuacji na świecie. Najnowsze wiadomości, ciekawostki zawsze są dobrym sposobem na rozpoczęcie rozmowy.
  • Unikaj tematów kontrowersyjnych i religijnych, a także związanych z chorobami. Na czarny humor również nie powinno być w takich sytuacjach miejsca.
  • Przygotuj się (o ile masz taką możliwość) do spotkania. Zdobądź chociażby podstawową wiedzę na temat swojego rozmówcy. Może pozwolić Ci to na wykreślenie z listy pewnych tematów oraz nada swobody rozmowie.
  • Poświęć swojemu rozmówcy uwagę, aktywnie słuchaj i odpowiadaj. Nie sprawdzaj w trakcie konwersacji telefonu. Okażesz w ten sposób szacunek. Zachęcaj do rozwinięcia wypowiedzi, taktownie dopytuj i okazuj zainteresowanie.
  • Nie wyrażaj krytyki oraz nie obgaduj innych. Lepiej zachować negatywne opinie o danej osobie dla siebie.
  • Daj swojemu rozmówcy możliwość dojścia do głosu, nawet jeśli trafił się temat w którym masz ogromną wiedzę. Pytania staraj się zadawać w sposób, który zmusza do udzielania otwartych, rozbudowanych odpowiedzi.
  • Jeśli nie masz pomysłu na kontynuowanie lub zaczęcie rozmowy, rozejrzyj się. Szukaj inspiracji w otaczającej scenerii, aktualnej pogodzie czy dziejącym się wydarzeniu.
  • Dziel się zabawnymi anegdotami, jednak staraj się z nimi nie przesadzić. Nie wdawaj się również w opowiadanie zbędnych szczegółów. Może to zanudzić i zrazić Twojego rozmówcę.

 

Najważniejsza ze wskazówek, jaką możemy polecić, to po prostu ćwiczenie. Jeśli nie czujesz się na tym gruncie pewnie, spróbuj nawiązywać niezobowiązujące, krótkie rozmowy na każdym kroku. Zapytaj o coś swojego sąsiada, poproś przyjaciela o pomoc w przygotowaniu. Ćwiczenie czyni mistrza, nie poddawaj się, a z czasem będzie Ci to przychodziło z o wiele większą łatwością i naturalnością.

Pamiętaj, że small talk nie powinien trwać więcej niż 10-20 minut. Po tym czasie warto już przejść do rozmowy biznesowej.

Zaciekawi Cię również:  Czy tradycyjne płatności odejdą do lamusa?
Brella Magazyn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *