Stwórz sobie lidera

Wyobraź sobie, że Twoja firma potrzebuje kilku liderów do poprowadzenia nowych, obiecujących projektów. Następnie wyobraź sobie, że zamiast szukać całymi miesiącami, wydając niebotyczne sumy na usługi agencji pracy bądź headhunterów, po prostu wchodzisz sobie do pomieszczenia pełnego liderów. Wystarczy wybrać jednego (lub kilku) z nich, podpisać umowę i gotowe. Nierealne? Dziś udowodnimy Ci, że magazyn z liderami jest bliżej niż myślisz. A co najlepsze, to się dzieje naprawdę.

Na pewno pamiętasz postać wybitnego managera General Electric, Jacka Welcha. Zasłynął nie tylko swoim niekonwencjonalnym podejściem do zarządzania i dzięki niebywałej biznesowej intuicji. Jest też przykładem na to, jak można przebyć osławioną drogę „od zera do bohatera”, czyli od zwykłego pracownika do przewodniczącego i dyrektora generalnego jednego z największych przedsiębiorstw na świecie. Co to oznacza? Przede wszystkim to, że się da. Oraz to, że świetni liderzy najprawdopodobniej już pracują w naszej firmie. Wystarczy ich tylko odkryć. Oto kilka rad, jak stworzyć sobie lidera.

 

  1. Bądź mentorem

Pewnie zauważyłeś, że dobrzy liderzy zwykle pracowali z innymi dobrymi liderami lub byli przez nich szkoleni. Złośliwcy powiedzą: znajomości! Jednak dla osoby ambitnej i otwartej na zmiany jest to pewien rodzaj drogowskazu. Owa wskazówka brzmi: jeśli chcesz, aby Twoi pracownicy stali się świetnymi liderami, musisz albo sam być dla nich przykładem, albo tak delegować ich zadania, aby mieli możliwość pracowania z dobrymi liderami. Stań się mentorem, który nie tylko widzi potencjał każdego z pracowników, ale także umiejętnie deleguje. W ten sposób rozwiniesz te umiejętności, do których dana osoba ma predyspozycje i zamiast kręcić się w kółko zaczniesz podążać w stronę jasno określonego celu. Trzeba bowiem pamiętać, że dobry lider to nie tylko osoba, która kieruje pracą ludzi. To przede wszystkim ten, który potrafi dostrzec i docenić różnice pomiędzy nimi, aby móc wykorzystać ich cały potencjał. Każdy dobry lider kiedyś zaczynał, a często jedyne, czego potrzebował to możliwość rozwinięcia skrzydeł oraz odrobina motywacji.

 

  1. Bądź cierpliwy

Twoi pracownicy są w stanie stać się liderami, ale czasami wymaga to trochę cierpliwości. Może się zdarzyć, że będziesz musiał poświęcić odrobinę więcej czasu na to, aby znaleźć podatny grunt dla rozwoju pracownika oraz dać mu chwilę na swobodną aklimatyzację w nowej roli. Niestety, wielu Prezesów nie ma wystarczająco dużo cierpliwości i stawia na szybkość rozwiązania problemu zamiast na jego jakość. Potrzebują lidera na wczoraj i wpadają w panikę, jeśli pracownicy nie rozwijają się w tempie, jakie początkowo zakładali. Rozwijanie pracowników wewnątrz firmy jest czasochłonne, ale bardzo trwałe. Największe firmy na świecie już dawno doceniły wartość budowania wewnętrznych zasobów ludzkich i traktują to jako długofalową inwestycję.

 

  1. Bądź konsekwentny

Czasami zdarza się, że Prezesi firmy obiecują awans na stanowisko lidera, ale po jakimś czasie tracą wiarę w pracownika i zmieniają zasady gry na przykład poprzez zatrudnianie lidera z zewnątrz. Należy wystrzegać się takich sytuacji jak ognia. Prowadzą nie tylko do spadku motywacji i przedstawiania nas samych jako osoby rzucające słowa na wiatr, ale także zwiększają ryzyko utraty pracowników. Jeśli obiecujemy rozwój, który finalnie prowadzić ma do awansu i zmiany stanowiska, a w międzyczasie dajemy to stanowisko osobie z zewnątrz, nasz team traci zaufanie do firmy i pewność siebie. W takich sytuacjach ludzie zaczynają szukać innej pracy, która da im poczucie stabilizacji i możliwość realnego rozwoju. Pamiętaj, nie warto poświęcać dobra firmy dla krótkofalowych efektów.

 

Dobre zarządzanie to takie, gdzie zarządzamy sprawami bieżącymi, ale planujemy daleką przyszłość. Dlatego uzbrój się w cierpliwość i obserwuj, jak na Twoich oczach rosną nowi liderzy. A wszystko dzięki temu, że efektownie delegowałeś zadania i byłeś mentorem dla swoich pracowników. I pamiętaj o konsekwencji.