Szukaj w:

Wirtualne biuro

Czas czytania artykułu: 3 minuty

Początkujący przedsiębiorca musi stawić czoła różnym wyzwaniom. Często działalność nie przynosi zysków od początku, a do tego dochodzą ogromne koszty takie jak ZUS, wynajęcie lokum, koszty maszyn, materiałów i inne – w zależności od typu prowadzonej działalności.

Wiadomo, że aby wyjść na swoje, każdy właściciel firmy stara się maksymalnie ciąć koszty. A jednym z największych kosztów jest wynajęcie biura lub miejsca, gdzie spływałaby korespondencja od klientów.

Tu z pomocą przyszły właścicielom firm tzw. Wirtualne biura – czyli miejsce, gdzie zarejestrowane jest wiele różnych firm, a często udostępnione są tzw. Skrytki pocztowe. Jako asystentki już kilkukrotnie zdarzało nam się szukać ofert wirtualnego biura dla naszych Klientów.

Dlaczego ludzie korzystają z usług wirtualnego biura?

Biorąc przykład tylko historie naszych klientów. Pierwszy z nich prowadził działalność związaną z IT na Śląsku. Chciał jednak uderzać do klientów z całej Polski. Dlatego jeździł często na spotkania służbowe do Warszawy. Wielu z nich jednak niekorzystnie patrzyła na to, że będzie musiała w razie czego dojeżdżać do firmy w Katowicach, dlatego Klient rozważał opcję wirtualnego biura w Warszawie, w którym mógłby też przyjmować interesantów, tak żeby mieli wrażenie, że biuro funkcjonuje tam cały czas. Opcje takich spotkań jak najbardziej istnieją – prócz standardowego odbierania przesyłek, wirtualne biura proponują tez wynajem pomieszczeń na godziny. Zdecydowanie poprawiało to wizerunek firmy.

Kolejny klient z kolei zarejestrował działalność tuż pod Warszawą – w miejscowości, której nazwa nic nie wskazywała na lokalizację blisko stolicy. Może i Warszawiacy kojarzyli, gdzie ulokowana jest firma, ale osoby z drugiego końca Polski – na pewno nie. Dodatkowo Klienta męczyło to, że korespondencja spływała na adres domowy, który odbierali wszyscy domownicy.

Wszystkie firmy oferujące usługi zdalne – copywriting, usługi graficzne, programowanie, korekta tekstów, praca z bazami danych – nie potrzebują specjalnego biura, za które zapłacić trzeba wiele pieniędzy. To one są też często użytkownikami biur wirtualnych.

Wirtualne biuro a kwestie podatkowe

Wszystko wygląda dobrze, pojawia się jednak pytanie, jak wygląda to od kwestii administracyjnej. Sprawdziliśmy też jak wygląda kwestia podatkowa przy korzystaniu z usług wirtualnych biur.

Czy na adres wirtualny można założyć działalność?

Tak. Urząd Skarbowy nie ma prawa odmówić prowadzenia działalności zarejestrowanej tylko i wyłącznie przez biuro wirtualne. Wydawać by się to mogło to dziwne, bo przecież daje to możliwość do różnego rodzaju nadużyć. Temat ten był głośny kilka lat temu – Urząd Skarbowy nie chciał wtedy nadawać numeru NIP podmiotom, które jako jedyny adres wskazywały adres wirtualny. Sytuacja zmieniła się po nowelizacji ustawy o VAT.
Na chwilę obecną fiskus nie powinien odmówić nam nadania numeru NIP, ale może być tak, że przy kontroli, jeśli okaże się, że pod wskazanym adresem nie są prowadzone działania związane z profilem przedsiębiorstwa, może usunąć nas z rejestru płatników VAT bez informowania nas o tym.

Urzędy Skarbowe stosunkowo szybko, bo w 2014 roku, zostały dość stanowczo i radykalnie zdyscyplinowane przez Naczelny Sąd Administracyjny, który w dość głośnej sprawie II FSK 3549/13 (http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/7B236EBBF8) wskazał, iż nie istnieją przepisy, które na podatnika nakładałyby obowiązek wskazania lokalu o tego typu właściwościach, a na dodatek Urząd Skarbowy w żaden sposób nie wykazał, na podstawie jakich przesłanek wywnioskował, że pod wskazanym adresem nie da się wykonywać na przykład funkcji zarządczych.

Co więcej w obecnych realiach obrotu gospodarczego, przy uwzględnieniu współczesnych technologii, czynności zarządcze i działalność gospodarcza są i mogą być prowadzone w dowolnym miejscu, także przy wykorzystaniu tzw. biur wirtualnych czy biur coworking (dzielonych). Nie ma przepisu, który kategorycznie określałby, że korzystając z usług wirtualnego biura zostaniemy wykreśleni z listy VATowców, jednak takie sytuacje się zdarzały i to często bez informowania przedsiębiorcy o tym fakcie.

Zaciekawi Cię również:  Wady i zalety pracy jako wirtualna asystentka

Z pewnością cięcie wydatków związanych z wynajęciem lokalu jest warte przemyślenia, jednak jak przy każdym działaniu związanym z naszą firmą należy rozważyć blaski i cienie – zwłaszcza jeśli zależy nam, żeby być płatnikiem VAT.

Brella Magazyn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *