Szukaj w:

Zadania concierge – czym zajmuje się konsjerż?

Czas czytania artykułu: 3 minuty

Człowiek odganiający mrok

Concierge to profesja, która w Europie znana jest już od średniowiecza. Konsjerż odpowiadał dawniej za utrzymanie palących się świec w licznych komnatach i korytarzach zamkowych. Zadanie może się dziś wydawać banalne. Jednak postawmy się w jego sytuacji. Konsjerż znał dokładny czas wszystkich wydarzeń dziejących się na zamku, by zapewnić odpowiednie oświetlenie podczas ich trwania. Zupełnie bez użycia dzisiejszej technologii! Pół biedy, gdy mowa o wydarzeniach powtarzalnych związanych z codzienną rutyną dworskiego życia. Znacznie gorzej, kiedy w grę wchodziły wyjątkowe okazje takie jak uczty, bale, wizyty ważnych gości. Właśnie wtedy konsjerż musiał wykazywać się niebywałą obrotnością i doskonałą orientacją.

Proste zadanie polegające na zapalaniu i gaszeniu świec było więc proste tylko w teorii. Średniowieczny konsjerż znał nie tylko wszystkie zakamarki zamku. Dokładnie wiedział co, gdzie i kiedy się dzieje. Nawet jeśli nie o wszystkim był poinformowany, to znał osoby, które mogłyby mu pomóc. Nic dziwnego, że profesja rozwinęła się i wkrótce miała polegać na dbaniu o przybywających gości i spełnianiu wszystkich ich zachcianek.

Od portiera po wszechogarniacza

Mniej więcej w takiej formie zawód konsjerża zawitał do dwudziestowiecznych hoteli. Początkowo łączony był z obowiązkami portiera i odźwiernego (także w ekskluzywnych kamienicach). Z czasem jego rola szybko zaczęła wykraczać poza witanie gości i standardową obsługę ich rezerwacji. Konsjerż stał się osobistym asystentem klienta na czas jego pobytu w hotelu. Organizował spotkania, wyjścia do teatrów, restauracji, dbał o zapewnienie rozrywki i spełniał wszelkie oczekiwania. O tym, jak ważna była taka osobista asysta, świadczy fakt, że w 1929 roku w Paryżu utworzono pierwsze stowarzyszenie konsjerżów „Złote klucze”.

Historia zawodu konsjerża  jest niezwykle bogata, bo składa się na nią niezliczona ilość zadań teoretycznie nie do wykonania, zachcianek, kaprysów, a ponad wszystko – emocji towarzyszącym ich zlecaniu i realizacji. Dlatego też tej wyjątkowej profesji zostały poświęcone bardzo interesujące filmy: Le Concierge Jeana Giraulta z 1973 roku oraz wszystkim dobrze znany, Grand Budapest Hotel z 2014 roku.

Lifestyle management, czyli zadania współczesnego concierge

Dziś usługa concierge jest oferowana przez banki niektórym klientom VIP, zdarza się też być częścią samochodowego pakietu assistance. Brzmi jak marnowanie potencjału tkwiącego w możliwościach tego zawodu? Może odrobinę… Na szczęście w latach 90. o zaletach pracy konsjerżów przypomnieli sobie amerykańscy oraz zachodnioeuropejscy biznesmeni. Od tamtej pory profesja rozwija się na nieskończonym polu lifestyle managementu. Co to dokładnie oznacza? Użycie stwierdzenia PRAWIE WSZYSTKO nie będzie przesadą.

Rozpiętość działań concierge jest bardzo szeroka. Zaczynając od załatwiania spraw, na które po prostu nie masz czasu lub ochoty – wyprowadzanie psa, zawożenie dzieci do szkoły, robienie zakupów. Poprzez bardziej skomplikowane, czyli aranżowanie spotkań, wyprawianie bankietów i tym podobnych. A kończąc na rzeczach nieprawdopodobnie trudnych, jak zakup niedostępnych biletów czy organizowanie wyjazdów zagranicznych na ostatnią chwilę. Concierge to osoba, która wyręczy cię w wielu sprawach. Przede wszystkim zorganizuje twoje marzenia oraz ofiaruje ci czas, którego nie będziesz pożytkować na czasochłonnym załatwianiu trudnych spraw.

Zaciekawi Cię również:  Modnie i z zasadami, czyli dress code biznesowy

A czego nie zrobi za ciebie konsjerż? W tej kwestii ograniczają was tylko indywidualne ustalenia i twoja fantazja.

Jaki jest idealny konsjerż?

Jak widać, ten zawód to nic prostego, dlatego nie może go wykonywać każdy. Osoba, której powierzysz tak zróżnicowane i nierzadko bardzo wymagające zadania musi być doskonale zorganizowana, niezwykle komunikatywna oraz godna zaufania i lojalna. Bardzo ważna w tej pracy jest także rozbudowana sieć kontaktów, by móc załatwić wszystko i wszędzie. Poza tym concierge powinien być odporny na stres i lubić zmienne warunki pracy. W skrócie powinien być na wszystko gotowym i jednocześnie nie spodziewać się niczego. Co jeszcze? Zdolności negocjacyjne, kreatywność, upór, dyskrecja, zaangażowanie i pełne zrozumienie dla osób, z którymi się współpracuje. Doskonały konsjerż musi mieć świadomość, że ludzie, powierzając mu własne sprawy, obdarzają go niezwykłym zaufaniem, którego w żaden sposób nie można nadszarpnąć. Bardzo istotna jest też szeroka wiedza ogólna, umiejętność pozyskiwania informacji oraz dociekliwość.

Sprawdź, jakimi jeszcze umiejętnościami powinien odznaczać się profesjonalny concierge.

Gdzie znaleźć odpowiednią osobę? Możesz oczywiście przeprowadzić rekrutację i zatrudnić kogoś na podstawie CV. Jednak zdecydowanie lepszym wyjściem będzie skorzystanie z usług profesjonalistów na przykład z Brelli. Mamy do dyspozycji cały zespół specjalistów z różnych dziedzin wraz z ich licznymi kontaktami i znajomościami w wielu środowiskach. Takie osoby są w stanie zadbać o ciebie i uwolnić twój czas, byś mógł w pełni korzystać z możliwości, jakie stawia przed tobą twoje pasjonujące życie.

Jeżeli chcesz otrzymywać maila informującego o nowościach na naszym blogu, zapisz się na newsletter.

Newsletter Brella.pl

Zapisz się ...

Please wait...

Dziękujemy : )

Brella Magazyn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *