Potrzebujesz załatwić coś niemożliwego. Komu byś to zlecił(a)?
Concierge (pol. konsjerż) to w Polsce raczej mało kojarzona profesja, która w Europie znana jest już od średniowiecza.
Konsjerż odpowiadał dawniej za utrzymanie palących się świec w licznych komnatach i korytarzach zamkowych. Zadanie może się dziś wydawać banalne, ale postawmy się w sytuacji, w której należy – bez dzisiejszej technologii ułatwiającej sprawną komunikację – znać dokładny czas wszystkich wydarzeń dziejących się na zamku, by zapewnić odpowiednie oświetlenie podczas ich trwania. Pół biedy, gdy mowa o wydarzeniach powtarzalnych związanych z codzienną rutyną dworskiego życia, gorzej, kiedy w grę wchodziły wyjątkowe okazje takie jak uczty, bale, wizyty ważnych gości. Właśnie wtedy konsjerż musiał wykazywać się niebywałą obrotnością i doskonałym zorientowaniem.
Proste zadanie polegające na zapalaniu i gaszeniu świeć było więc proste tylko w teorii. Średniowieczny konsjerż znał nie tylko wszystkie zakamarki zamku, ale też dokładnie wiedział co, gdzie i kiedy się dzieje, a nawet jeśli nie o wszystkim był poinformowany, to znał osoby, które mogłyby mu pomóc. Nic dziwnego, że profesja rozwinęła się i wkrótce miała polegać na dbaniu o przybywających gości i spełnianiu wszystkie ich zachcianki.
… c.d. historii czyli od portiera po wszechogarniacza
Mniej więcej w takiej formie zawód konsjerża zawitał do dwudziestowiecznych hoteli i, choć początkowo łączony był z obowiązkami portiera i odźwiernego (także w ekskluzywnych kamienicach), to jego rola szybko zaczęła wykraczać poza witanie gości i standardową obsługę ich rezerwacji. Konsjerż stawał się osobistym asystentem klienta na czas jego pobytu w hotelu, organizował:
- spotkania,
- wyjścia do teatrów,
- restauracji,
- dbał o zapewnienie rozrywki,
i spełniał wszelkie oczekiwań osoby, z którą przyszło mu pracować, niezależnie od tego, czy miało to oznaczać prywatne zwiedzanie Kaplicy Sykstyńskiej czy usługi ekskluzywnej kurtyzany. O tym, jak ważna była taka osobista asysta świadczy fakt, że w 1929 roku w Paryżu utworzono pierwsze stowarzyszenie konsjerżów „Złote klucze”.
Historia zawodu konsjerża jest niezwykle bogata, bo składa się na nią niezliczona ilość zadań teoretycznie nie do wykonania, zachcianek, kaprysów, a ponad wszystko – emocji towarzyszącym ich zlecaniu i realizacji.
Dlatego też tej wyjątkowej profesji zostały poświęcone bardzo interesujące filmy: Le Concierge Jeana Giraulta z 1973 roku oraz wszystkim dobrze znany, Grand Budapest Hotel z 2014 roku.
Lifestyle management, czyli zadania WSPÓŁCZESNEGO concierge
Dziś usługa konsjerża jest oferowana przez banki niektórym klientom VIP, zdarza się też być częścią samochodowego pakietu assistance. Brzmi jak marnowanie potencjału tkwiącego w możliwościach tego zawodu? Może odrobinę… Na szczęście w latach 90. o zaletach pracy konsjerżów przypomnieli sobie amerykańscy oraz zachodnioeuropejscy biznesmeni. Od tamtej pory profesja rozwija się na nieskończonym polu lifestyle managementu. Co to dokładnie oznacza? Użycie stwierdzenia PRAWIE WSZYSTKO nie będzie przesadą.
Współczesny concierge to człowiek orkiestra, któremu można powierzyć zadania wszelakie, także te specjalne, a nawet niemożliwe. Concierge może więc zadbać o to, by:
- rzeczy w szafie jego klienta były czyste i wyprasowane,
- może też pomóc w zorganizowaniu kolacji z kontrahentem,
- lekcji śpiewu dla dzieci,
- szkoleniu dla psa,
- czy indywidualnego kursu salsy dla rodziców.
Do tej pory nic trudnego, prawda? A co jeśli, kolacja z kontrahentem ma się odbyć w jego ulubionej restauracji, w której miejsca rezerwuje się z przynajmniej kilkumiesięcznym wyprzedzeniem, lekcji śpiewu dzieciom ma udzielić Tony Bennett, szkolenie psa ma przeprowadzić Cesar Miller, a kurs salsy zaczyna się w stolicy Portoryko już za trzy tygodnie, a rodzice nie mają jeszcze załatwionej wizy? I właśnie teraz do akcji wkracza konsjerż, czyli człowiek, który sprawi, że nierealne stanie się osiągalne i że wszystkie możliwości będą w zasięgu twoich rąk.
Oczywiście nie znaczy to, że takiej osobie nie można powierzyć bardziej przyziemnych zadań.