Szukaj w:

Ubierz się w sukces

Czas czytania artykułu: 2 minuty

Nie szata zdobi człowieka… a jednak!

O tym, że wygląd i strój ma wpływ na postrzeganie nas przez innych, wiadomo nie od dziś. Jeśli chodzi o osądzanie innych, jesteśmy w stanie zauważyć szeroki zakres cech osobistych, oceniając czyjś wybór odzieży. Niestety – na samym początku znajomości oceniamy czyjeś kompetencje zawodowe, wartości i poglądy nie na podstawie tego co mówi, ale tego jak wygląda i co ubiera.

Badacze udowodnili, że dobre ubieranie się, wpływa nie tylko na naszych rozmówców, ale też na nas samych. Określają to „Ubieraniem się w sukces” – lepiej wzbudzasz szacunek i zaufanie innych, ale zyskujesz też pewność siebie.

Negocjuj krawatem

Kraus i Mendes (2014) udowodnili, że dobrze ubrani ludzie są bardziej skuteczni w negocjacjach. W badaniu były dwie grupy mężczyzn – jedna ubrana w garnitur, druga natomiast w spodnie dresowe. Jak nietrudno się domyślić, ta pierwsza grupa wzbudzała dominację, co przekładało się na lepsze wyniki w negocjacjach. Garnitur kojarzył się ludziom z wyższym statusem społecznym, większą wiedzą i władzą.

Przekonaj samego siebie

Mało tego – nie dość, że inni odbierali nas pozytywniej – my sami siebie też.   Kraus i Mendes doszli do wniosków, że dzięki lepiej dobranemu obraniu, jesteśmy bardziej pewni siebie, co przekłada się na śmielsze wyrażanie swoich myśli – dzięki temu wzrastają profity, jakie otrzymujemy z negocjacji, a spada ilość oferowanych nam niekorzystnych warunków.

Jesteś tym… w co się ubierzesz

Inne, zeszłoroczne badania prowadzone przez zespół dr Lopez-Perez potwierdziły to, że strój kojarzymy z poszczególnymi rolami i cechami charakteru. Okazało się, że uczestników, którzy nosili tuniki i inne stroje kojarzące się z służbą pielęgniarską, częściej były traktowane jako empatyczne i bardziej pomocne niż inne osoby.

Podobne research był prowadzony kilka lat wcześniej (Adam and Galinsky 2012) – udowodnił on, że osoby, które nosiły biały kitel – podobny do tego noszonego przez lekarzy, kojarzy nam się z jego profesjonalizmem. Ten chwyt jest często wykorzystywany w reklamach – zauważyłeś, że osoby reklamujące leki i suplementy diety, zawsze mają biały fartuch?

Zaciekawi Cię również:  Delegowanie dla opornych

Ciemna strona medalu

Z kolei Ruetzler i jego zespół (2012), prowadząc badania nad strojem biznesowym doszli do kilku wniosków: ciemny garnitur jest lepiej odbierany niż jasny. Generalnie ciemne ciuchy są odbierane bardziej profesjonalnie niż białe, lniane spodnie.

A jeśli chodzi o zdobienie ciała… no cóź – uczestnicy badania zgodnie orzekli, że piercing powinien być konserwatywny, a widoczne tatuaże nie są zgodne z profesjonalizmem.

Jak Cię widzą, tak Cię piszą

Kiedy jesteśmy świadomi tego, jak inni odbierają nasz ubiór, przywiązujemy większą wagę do stroju, a to przekłada się na nasze bardziej profesjonalne podejście do wykonywanej pracy. Tę pewność siebie dostrzegają inni i widzą nasz dokładnie w ten sam sposób. Od dziś przyjmij więc nową strategię – dobieraj swój strój mądrze, stosownie do okazji, a na pewno w niedługim czasie stanie się on faktem.

Brella Magazyn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *