Szukaj w:

Krytyczny feedback – zmora pracowników i managerów

 

Czas czytania artykułu: 2 minuty

Bez względu na zajmowane w pracy stanowisko musimy umieć konfrontować się z nieprzychylną opinią odnośnie naszego działania i zachowań.

Pejoratywny feedback może pochodzić od szefa, koleżanek i kolegów z pracy, a także od klientów. Czy to boli? Nie jest to ból fizyczny, ale nie każdy z nas potrafi przyjąć krytykę. Asymilacji takiej nacechowanej ujemnie oceny rezultatów naszej pracy pomaga odpowiednia forma słowna, w jaką jako nadawca komunikatu ubierzesz docelowy przekaz. Co jeszcze możesz zrobić? Użyj mowy ciała! Oto garść przydatnych niewerbalnych wskazówek, które pozwolą Ci skutecznie przekazać konstruktywny, aczkolwiek krytyczny feedback tak, że odbiorca komunikatu podziękuje Ci za niego.

1. Bądź empatyczny. Kto lubi kamienie?

Postaw się w roli osoby oczekującej na opinię o jej pracy. Nie bądź szorstki, przynajmniej nie bardziej niż wymaga tego sytuacja. Inteligencja emocjonalna jest cechą, która wyróżnia świetnych przywódców i pomaga budować zdrowe relacje międzyludzkie. Stwarzając przyjemne środowisko pracy, w którym można swobodnie wyrażać swoje zdanie i bez krępacji prosić o pomoc, powodujesz wzrost zaufania, zaangażowania i produktywności wewnątrz grupy. W takich warunkach rodzi się innowacyjność.

2. Groźny wyraz twarzy zostaw niedźwiedziom grizzly.

Człowiek potrafi zdekodować samopoczucie innego człowieka na podstawie obserwacji jego mimiki. Nie masz najmniejszego pojęcia jak wygląda twoja twarz podczas przekazywania krytycznej opinii. Powściągnij zatem marsowe miny, zmarszczone czoło i rozszerzone nozdrza (tak, da się). Zbliżający się niezadowolony nosorożec nie zwiastuje dobrej nowiny. Następnie rozluźnij mięśnie twarzy i przemawiaj ze spokojem. Istotne jest utrzymywanie kontaktu wzrokowego, ciepłego i jasnego tembru głosu oraz utrzymywanie otwartej, nieagresywnej postawy ciała.

3. 5 plusów kontra 1 minus.

Nie jest tajemnicą, że niemalże codziennie należy dostarczać więcej pozytywnych niż negatywnych komunikatów naszemu otoczeniu. Wspierać, doceniać, zachęcać, ale nie zagłaskać. Na każdy jeden negatywny komentarz powinno przypadać pięć pozytywnych stwierdzeń. Taka proporcja dostarczanych informacji buduje pewność siebie danego pracownika. Wcześniej zakodowane w mózgu pochwały pozwolą łatwiej znieść krytyczny feedback, który niekiedy potrafi zrujnować nam cały dzień.

Zaciekawi Cię również:  Ich podcastów warto słuchać. 5 osób, które zmotywują Cię do działania

4. „Metoda kanapki”- zapobiegaj niestrawności.

Z psychologicznego punktu widzenia człowiek jest tak skonstruowany, że jego uwaga zazwyczaj skupia się na tym, co negatywne. Dlatego w swojej wypowiedzi musisz najpierw podkreślić zalety, mocne strony, wyjątkowe umiejętności i dotychczasowe osiągnięcia danej osoby (operuj przykładami!), a następnie delikatnie przejdź do meritum przekazu i wyraź swoją nieprzychylną opinię. Metoda ta zakłada pewne warstwy merytoryczne komunikatu, które ułożone w odwrotnej kolejności dają straszliwy skutek – niesmaczną kanapkę, którą ma do przełknięcia odbiorca feedbacku. Pamiętaj – wytykanie słabości rodzi opór i niechęć, a pozytywne wzmacnianie rodzi doskonałość. Kolejność ma znaczenie.

5. Obiektywizm na pierwszym miejscu (a w zestawieniu na ostatnim?).

Czasem ciężko powstrzymać buzujące w nas emocje. W żadnym wypadku nie mogą one jednak brać góry nad zdrowym rozsądkiem i trzeźwą oceną okoliczności. Opisz sytuację problematyczną w chłodny, racjonalny sposób, pozostając dalekim od jej oceniania. Zidentyfikuj i wskaż obiektywne konsekwencje działania drugiej osoby oraz wyraź swoje osobiste odczucia z tym związane. Kategorycznie zabronione jest sugerowanie tej osobie w każdej sytuacji, że jest to jej wina bądź zaniedbanie. Prawdziwa pomoc i korzyści, jakie niesie również negatywny feedback, wyraża się zaproponowaniu możliwych udoskonaleń metodyki wykonania zadania oraz poprawy otrzymanych rezultatów.

Brella Magazyn

Jeden komentarz na temat “Krytyczny feedback – zmora pracowników i managerów”

  1. Pingback: Natychmiast przestań to robić! 8 najgorszych błędów kiepskich managerów. - Blog Brella.pl
  2. Trackback: Natychmiast przestań to robić! 8 najgorszych błędów kiepskich managerów. - Blog Brella.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *